Altres projectes‎ > ‎

Ruta Literària per Madrid

LES RUTES LITERÀRIES

  Vegeu la galeria de fotos i llegiu els escrits de les alumnes a la nostra revista digital Galimaties!

1. Introducció:


Les rutes literàries són un recurs educatiu que pretén complementar la formació que s’imparteix en l’aula. Aquest recurs, a la vegada que potencia i consolida l’hàbit lector, possibilita que es reconegui i apreciï la riquesa cultural, natural i lingüística del nostre territori.


En quant al disseny i la metodologia les rutes literàries desenvolupen, des de diferents perspectives, continguts que s’han treballat prèviament a l’aula:

 

· Un llibre

· Un personatge

· Un autor rellevant

· Un context concret

· Una època

 

Literàriament, permet conèixer directament els llocs que han inspirat als autors: ambients, persones, successos, temes, històries, vivències personals... 

 

2. Objectius:

- Suscitar en els alumnes una actitud d’aprenentatge permanent, tant dintre com fora de l’aula.

- Desenvolupar l’hàbit lector com a font d’aprenentatge, coneixement i desenvolupament personal:

· Llegir per a aprendre.

- Conèixer els aspectes bàsics de la diversitat cultural, natural i social amb el fi de poder valorar-los i respectar-los.

- Apreciar i gaudir del plaer que aporta la lectura, amb l’afegit de poder de vivenciar-la amb intensitat in situ:

· El gust de llegir.

 - Fomentar la convivència, l’activitat i el treball en equip.


3. Metodologia:

Sens dubte, aquests és l’apartat de major transcendència del projecte.   

La ruta literària és un recurs del professor en la seva tasca docent. S’ha

de dur a terme com una experiència de treball i convivència.

 

Serà necessària la participació activa i responsable del alumnat, que pot assumir temes organitzatius i d’execució d’activitats.

 

L’objectiu es que els propis alumnes siguin els protagonistes en la preparació i desenvolupament d’aquesta activitat.

 

Al llarg del recorregut de l’itinerari corresponent es descriuran les informacions rellevants i d’interès de cada punt o lloc senyalat, afegint aquella altra informació que es consideri important i que hagi estat treballada prèviament.

 

Els punts claus de l’itinerari seran explicats pels alumnes, distribuint-se les tasques de preparació i realització de l’itinerari.

 

Igualment, i si el professorat al llarg de la preparació de l’activitat ho considera pertinent, en alguns dels punts claus de l’itinerari, els alumnes podran dur a terme lectures de breus fragments d’obres literàries al·lusives a cadascú dels punts en qüestió. Les propostes de textos poden sorgir del professorat i de l’alumnat.

 

El resultat del treball previ serà un dossier documental per a cada alumne, -que haurà de portar durant el recorregut-; i que constarà, de les informacions bàsiques relatives als punts clau de l’itinerari, complementant-se amb imatges o textos.  


Fonts d’informació:

- LLIBRES DE LECTURA sobre els indrets de l’itinerari.

- TEXTOS LITERARIS: fragments d’obres literàries.

- BANC D’IMATGES: com suport visual que ajudi a reconèixer els diversos punts claus.

 - AUDIOVISUALS: pel·lícules, entrevistes...

 - AUDICIONS: musicals, recitals...

 - DIRECTORI D’INTERNET.

 
 

4. Conclusió

La proposta de treball entorn als Itineraris Literaris pretén aconseguir la màxima motivació i coneixement dels continguts literaris, al haver-los vivenciat ells mateixos, des de la seva preparació fins a l’experiència in situ.

 

RUTA LITERÀRIA PER MADRID

Aquesta ruta literària es treballarà amb alumnat de 1r de Batxillerat de la modalitat humanística.

Aquests alumnes estan estudiant, tant en literatura castellana com en literatura universal, les diferents etapes o èpoques de la història de la literatura.

En aquest viatge a Madrid faran dos itineraris literaris per tenir una visió  global de la matèria donada i per a consolidar, principalment, dos del períodes més fructífers, literària i històricament parlant:

· El Renaixement i el Barroc.

                  

I per què Madrid?

Madrid ha estat des de sempre una ciutat molt lligada a la literatura. En els seus carrers han viscut grans autors i ha esdevingut escenari de moltes obres.

 

Perspectives de les rutes:

a)   a) El Barri dels Literats que van habitar i/o freqüentar algunes de les importants figures de la literatura espanyola: Cervantes, Lope de Vega, Quevedo, Calderón, Moratín, Zorilla, Valle-Inclán...

b)   b) El Barri dels Austríacs, que coincideixen històrica i culturalment amb el Renaixement i Barroc.

c)    c) Monogràfics d’autors:

-      Madrid de Cervantes.

-      Madrid de Lope de Vega.

-      Madrid de Quevedo.

-      Madrid de Galdós.

-      Madrid Bohemi de Valle-Inclán.

-      Madrid de Ramón Gómez de la Serna.

-      Madrid de Rafael Alberti.

-      ...

    d)   Monogràfics de novel·les:

-      El rey pasmado de Gonzalo Torrente Ballester.

-      El Capitán Alatriste de Arturo Pérez Reverte.

-      Luces de Bohemia de Valle-Inclán.

-      El árbol de la ciencia de Pío Baroja

-      ...

 A la nostra ruta literària, ens centrarem en dos itineraris pel centre històric de la ciutat:

-      El Madrid dels Literats

-      El Madrid dels Austríacs.

 

Comments